Paragrafen

3.8 Wet Open Overheid

Algemeen

Sinds 1 mei 2022 is de Wet open overheid van kracht. Actieve openbaarmaking van overheidsinformatie wordt hiermee de norm. Gefaseerd wordt het voor 11 categorieën gemeentelijke documenten verplicht om deze tijdig actief openbaar te maken. Om dat mogelijk te maken dient de informatiehuishouding op orde te worden gebracht en digitale overheidsinformatie duurzaam toegankelijk te worden gemaakt en te houden. Vanaf 1 november 2024 is deze wettelijke verplichting deels in werking getreden. Het betreft informatie over de organisatie, de werkwijze (waaronder de taken en bevoegdheden) en de bereikbaarheid van het bestuursorgaan en haar organisatieonderdelen.

Om niet alleen de implementatie van de WOO succesvol te volbrengen maar ook te voldoen aan de informatiewetgeving, is in 2023 een start gemaakt met het in beeld brengen van de stand van zaken met betrekking de informatiehuishouding in de gemeente. Actieve openbaarmaking is alleen mogelijk als de documenten duurzaam toegankelijk zijn en de informatiehuishouding op orde. Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek in 2024 is bepaald hoe de implementatie van de WOO en informatiewetgeving verder dient te verlopen. Ook bewustwording in de organisatie maakt onderdeel uit van de implementatie.

Dalfsen heeft sinds november 2024 een Coördinator open overheid in dienst. De coördinator fungeert als Woo-contactpersoon bij Woo-verzoeken. Tevens ziet de Woo-contactpersoon erop toe dat we voldoen aan de actieve en passieve openbaarmakingsverplichtingen en worden we door haar begeleid in het worden van een open transparante en toegankelijke gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 15:44:28 met de export van 05/15/2025 15:28:22