Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 5.344.966
€ 5.416.956
€ 5.403.127
Vreemd vermogen
€ 33.604.230
€ 39.700.405
€ 37.475.033
Resultaat
-/- € 33.939
€ 651.904
€ 632.927
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.894.127
€ 2.024.675
€ 2.046.603
Bron
Jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
-begroting 2024
-kadernota begroting 2025Ontwikkelingen
Acties om het IJssellands fundament te versterken
We zorgen dat we aangesloten zijn bij de 'drie grote werken' die de komende jaren door de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio (RCDV) voorrang hebben gekregen. Dit zijn:
1. Toekomstbestendige brandweerzorg: Vanuit Europese regelgeving en goed werkgeverschap herzien we de organisatievormen en aanstellingen van brandweervrijwilligers, beoordelen we de regionale uitrukorganisatie en werken we nieuwe scenario’s uit om deze te verbeteren.
2. Herziening van het brandweeronderwijs:
De komende jaren wordt het brandweeronderwijs landelijk herzien voor verbetering en vereenvoudiging; IJsselland denkt mee en onderzoekt de impact op de eigen organisatie
3. Bovenregionale crisisbeheersing en daaraan gekoppelde informatievoorziening:
In 2024 heeft het risicogericht werken een stevigere basis gekregen, met focus op flexibiliteit en samenwerking. Het crisislandschap wordt complexer, waardoor een dynamisch risicoprofiel nodig is. Samen met partners signaleren, duiden en aanpakken we risico’s proactief.Om dit te ondersteunen, is een veiligheidsinformatieknooppunt (VIK) ontwikkeld, waarmee we risico’s beter kunnen signaleren en analyseren. Dit sluit aan op de landelijke aanpak om informatiegestuurd de veiligheid te versterken, in samenwerking met Knooppunt Coördinatie Regio’s-Rijk (KCR2) en Oost-5.Risico's
Veiligheidsregio IJsselland beschikt over een actueel risicoprofiel die is opgenomen is in de strategische beleidsagenda, waarop de bedrijfsmatige en operationele organisatie is gestoeld.
Op de meerjarenbegroting 2024-2027 is een externe toets uitgevoerd, waarbij de nodige risico's worden gesignaleerd in de P&C cyclus; deze zullen in de eerstvolgende actualisatie van het risicoprofiel worden meegenomen.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€2.516.421
€ 3.191.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€
€ 12.432.000
n.n.b.
Resultaat
€-811.238
€ 1.146.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€1.092.00
€ 1.269.517
€ 1.444.000
Bron
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Er is in 2023 een extra bijdrage aan de gemeenten gevraagd middels een begrotingswijziging. Dit was een bedrag van €87.815
De jaarcijfers van 2023 zijn nog niet bekend.De GGD zet vanaf 2024 in op de verbetering en versterking van de eigen ICT.
Risico's
In 2024 zal de verbetering en versterking van de ICT vanuit de eigen middelen van de GGD gedekt worden.
Voor de komende jaren is de verwachting dat er een hogere bijdrage van gemeenten gevraagd gaat worden. - Verbonden partij
Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 516.536
€ 2.780
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 2.885.937
€ 3.513.174
n.n.b.
Resultaat
€ 171.154
€ -312.910
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 624.000
€ 1.064.455
€ 1.178.828
Bron
Begrotingswijziging 2024
Beleidsvoornemens
In het gezamenlijke Vergunningen, Toezicht en Handhaving uitvoeringsbeleid (VTH-beleid 2024) geven de colleges van de deelnemers hun ambities en prioriteiten mee aan Omgevingsdienst IJsselland die in goede samenwerking met de deelnemers voor de
uitvoering zorgt. Dit VTH-beleid krijgt uitwerking door sturing via het VTH-jaarverslag en het VTH-uitvoeringsprogramma, daartoe is de beleidscyclus uiteengezet en verbonden met de bestuurscycli van Omgevingsdienst IJsselland en de bevoegde gezagen.Ontwikkelingen
Op nationaal niveau is het Interbestuurlijk Programma voor de versterking van het VTH-stelsel (IBP-VTH) vol in uitvoering. Net als nagenoeg alle ander omgevingsdiensten in Nederland is ook Omgevingsdienst IJsselland niet robuust.
De Omgevingsdienst IJsselland werkt samen met haar stakeholders aan de ‘Route naar een robuuste Omgevingsdienst IJsselland’. Eind 2024 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met de route om te komen tot een robuuste Omgevingsdienst IJsselland. Via verschillende brieven en informatiebijeenkomsten is uitleg gegeven over deze route, e.e.a. is terug te zien op het YouTube kanaal van de Omgevingsdienst IJsselland (Route naar robuuste taakuitvoering door Omgevingsdienst IJsselland).Maatschappelijke ontwikkeling
Daarnaast zijn er diverse maatschappelijke ontwikkelingen die in de toekomst impact gaan hebben op het werk van de Omgevingsdienst IJsselland, dit zijn o.a.;
Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS), Ondermijning, Richtlijn industriële Emissies, Kaderrichtlijn Water en Circulaire economie.Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies. Door efficiënt om te gaan met de aanwezige capaciteit probeert de Omgevingsdienst te voldoen aan de verwachtingen van haar deelnemers. Door de toenemende druk op de organisatie is er onvoldoende aandacht voor innovatie van de Omgevingsdienst en staat het opleidingsprogramma onder druk.
Vanuit het programma versterking VTH-stelsel wordt een plan van aanpak geschreven, de benoemde risico’s worden in kaart gebracht en voorzien van een oplossingsrichting. - Verbonden partij
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT)
Naam
Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus Tricijn (GBLT)
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 2.207.000
€ 2.257.000
€ 2.272.000
Vreemd vermogen
€ 5.848.000
€ 4.561.000
€ 6.119.000
Resultaat
€ 2.207.000
€ 2.257.000
€ 2.272.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 393.363
€ 497.711
€ 495.361
Bron
Jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
In 2024 is het traject gestart voor de toetreding van de gemeenten Veenendaal, Woudenberg en Renswoude tot GBLT. De gemeente Dalfsen heeft hiermee ingestemd.
Risico's
Het grootste risico betreft geen tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. Gelet op de huidige situatie wordt dit risico als laag ingeschat.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 35.450
€ 33.751
€ 32.444
Bron
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
- Verbonden partij
Centrumregeling Beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 35.450
€ 33.751
€ 32.444
Bron
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 716.822
n.n.b.
Resultaat
€ 0
n.n.b
Gemeentelijke bijdrage
€ 61.787
€ 69.625
€ 72.000
Bron
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Het nieuwe inkoopmodel jeugd is met ingang van 1 januari 2023 van kracht. Tevens wordt zorggedragen voor doorontwikkeling van het monitoring systeem (RIJM) en vindt coördinatieplaats op de regionale transformatie jeugdhulp. Het RSJ is de centrale inkooporganisatie jeugdhulp voor de elf regiogemeenten.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, of ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering Ons (SSC Ons)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering Ons (SSC Ons)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 3.013.318
€ 4.135.490
€ 2.160.697
Vreemd vermogen
€ 9.058.607
€ 9.664.395
€ 17.081.257
Resultaat
€ 2.544.505
€ 3.468.316
€ 1.686.573
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.622.549
€ 2.189.000
€ 2.656.775
Bron
jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
Niet van toepassing, dit zijn de gebruikelijke P&C-documenten.
Ontwikkelingen
Een hoogtepunt van 2024 is het traject om samen met de partnerorganisaties een visie op bedrijfsvoering te ontwikkelen. Dit zorgt niet alleen voor inhoudelijke stappen, maar versterkt ook de samenwerking en kennisuitwisseling. Vanuit deze visie richt SSC ONS op vier pijlers:
- Innovatie en digitalisering – Data gedreven werken met maatschappelijke impact.
- Partnerschap – Bedrijfsvoering als integraal onderdeel van beleid en dienstverlening.
- Eenvoud en efficiëntie – harmonisatie en standaardisatie van kaders, processen en een gestroomlijnd IT-landschap.
- Wendbaarheid en robuustheid – Flexibiliteit en continuïteit, ook in uitdagende tijden.
De gezamenlijke strategie is een belangrijke mijlpaal, maar de echte uitdaging ligt in de uitvoering. Een werkgroep met adviseurs uit alle partnerorganisaties vertaalt de ambities naar concrete stappen. Door samen te werken, kennis te delen en realistisch te blijven, zorgt SSC ONS voor een sterke en toekomstbestendige bedrijfsvoering.
Risico's
ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. Te weten ICT, Personeels- en salarisadministratie en Inkoop en Contractmanagement. De zeven deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. Denk bijvoorbeeld aan risico's als cybercrime, continuïeit dienstverlening, hoge inkoopprijzen, planning projecten en technische oorzaken.
Stichting
- Verbonden partij
Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.455.799
€ 3.295.384
€ 3.395.074
Bron
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW-ers en – voor maximaal 2 jaar – voor inwoners die vanuit de Participatiewet via SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.Risico's
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente. Voor de SW-ers die bij SW bedrijf Larcom gedetacheerd zijn geldt dat dit inleenrisico is afgedekt middels de eind 2020 afgesloten concessieovereenkomst. Een dergelijke constructie is juridisch bij Tiem niet mogelijk gezien de organisatiestructuur en verwevenheid met de gemeente Zwolle.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG)
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 4.615 mln
€ 4.721 mln
€ 4.800 mln
Vreemd vermogen
€ 107.459 mln
€ 110.819 mln
€ 123.000 mln
Resultaat
€ 300 mln
€ 254.000 mln
€ 294.000 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
De BNG Bank streeft ernaar om koers te houden ondanks de turbulentie om hen heen. Het Kompas naar impact blijft daarbij richtinggevend voor hun strategie. Zij zullen zich blijven inspannen om de CO2-voetafdruk van hun leningportefeuille te laten dalen en de maatschappelijke impact te laten stijgen. Zij doen dat samen met hun klanten. Ook blijft BNG Bank investeren in de kwaliteit van hun mensen en in het optimaliseren van processen.
Risico's
Door de genoemde turbulentie om hen heen is het risico aanwezig dat gestelde doelen of voorgenomen ontwikkelingen niet gehaald worden.
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG. - Verbonden partij
Vitens N.V.
Naam
Vitens N.V.
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 649,5 mln.
€ 678 mln
€ 714 mln
Vreemd vermogen
€ 1.446,6 mln.
€ 1.560 mln
€ 1.685 mln
Resultaat
€ 8,2 mln.
€ 27 mln
€ 36 mln
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Voor het realiseren van de kerntaak van Vitens heeft Vitens een strategie ontwikkeld (Elke druppel duurzaam) die mede is samengesteld uit de jaarplannen van de verschillende bedrijfsonderdelen. In deze strategie zijn 5 strategische doelen opgenomen:
1. Wij zorgen voor voldoende en schone bronnen
2. Wij zorgen voor een veerkrachtige infrastructuur
3. Wij zorgen voor een betrouwbare drinkwateroperatie
4. Wij maken een positieve impact op mensen
5. Wij maken een positieve impact op de natuurRisico's
In het integraal bedrijfsplan 2024 omschrijft Vitens een 7-tal strategische bedrijfsrisico's welke van invloed kunnen zijn op het behalen van de strategische doelen.
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen.De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.
- Verbonden partij
Wadinko N.V.
Naam
Wadinko N.V.
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 82.569.486
€ 82.924.139
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 8.541.798
€ 8.721.146
n.n.b.
Resultaat
€ 12.922.928
€ 1.84.653
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Wadinko verstrekt risicokapitaal, neemt substantiële minderheidsbelangen in bedrijven en ondersteunt hen met kennis, managementondersteuning, netwerken en achtergestelde ondernemersleningen. De focus ligt op continuïteit van de participaties. Verder blijft Wadinko een impuls geven aan de kwaliteit van ondernemerschap en het ontwikkelen en behoud van talent in haar werkgebied met WIMM en WRS.Finance. Met Perron038 faciliteert Wadinko mede de innovatieve maakindustrie in de regio.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
- Verbonden partij
Enexis Holding N.V.
Naam
Enexis Holding N.V.
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 5.441 mln.
€ 5.320 mln.
€ 5.538 mln.
Vreemd vermogen
€ 4.907 mln.
€ 5.140 mln.
€ 5.949 mln.
Resultaat
€ 1.300 mln.
€ 72 mln.
€ 254 mln.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2024
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Samen met stakeholders wil Enexis het energiesysteem in hyn werkgebie CO2-neutraal maken. Om dit voor elkaar te krijgen sturen ze aan op maatschappelijke optimale keuzes en bieden ze iedereen altijd toegang tot energie en zorgen ze dat klanten weten wat ze aan Enexis hebben.
Daarnaast ambiëren ze een actieve rol in het richting geven aan het ontwerp van het energiesysteem van de toekomst. Ze dragen bij aan een duurzaam energiesysteem dat betrouwbaar, betaalbaar én haalbaar is. Zo'n systeem bouwen kan alleen als de plannen realistisch zijn en ze belanghebbenden in de samenleving er zo veel mogelijk bij betrekken. Daarom ontwikkelen ze deze plannen samen met onder andere bedrijven en overheden.Risico's
Enexis vermeld in haar jaarverslag een aantal materiële thema's met daarbij de kans en risico van dat thema.
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
- Verbonden partij
ROVA Holding N.V.
Naam
ROVA Holding N.V.
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 40.866.000
€ 43.020.000
€ 44.169.000
Vreemd vermogen
€ 63.473.000
€ 59.990.000
€ 63.717.000
Resultaat
€ 4.369.000
€ 5.384.000
€ 4.820.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.000.000
€ 2.226.393
€ 2.302.191
Bron
Jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Strategische doelen 2025 - 2030:
1. Grondstoffenleverancier worden en versterken publiek- publieke samenwerking;
2. Opgavegericht beheren en verstevigen BBR-praktijk;
3. Investeren in arbeidsmarktbenadering en sociaal werkgeverschap;
4. Versnellen verduurzaming bedrijfsvoering (huisvesting en materieel);
5. Verstevigen innovatievermogen.Het hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij
CSV Amsterdam B.V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B.V.
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 210.079
€ 84.349
€ 8.580.202
Vreemd vermogen
€ 13.351
€ 64.446
€ 6.572
Resultaat
-/- € 102.300
-/- € 125.730
€ 8.095.853
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of voortijdige beëindiging hiervan (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is zeer beperkt. Dalfsen bezit slechts 0,0432% van de aandelen wat neerkomt op een bedrag van € 23,76. Het risico is dus verwaarloosbaar. - Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 1.480.014
€ 1.443.974
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 9.914
€ 31.981
n.n.b.
Resultaat
-/- € 52.060
-/- € 36.040
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Het doel is dat de vennootschap binnekort zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
Het aandelenbelang voor Dalfsen is 0,0432% en daarmee is het financiële risico zeer gering en beperkt tot de hoogte van dit aandelenbelang.
Vereniging
- Verbonden partij
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 51.704.000
€ 56.301.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 112.794.000
€ 118.819.000
n.n.b.
Resultaat
- € 4.219.000
-€ 2.094.000
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 46.461
€ 48.904
€ 52.595
Bron
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Naam
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Website
Financiële gegevens
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 42.131
€ 42.131
€ 48.786
Vreemd vermogen
€ 5.000
€ 0
€ 0
Resultaat
€ 12.693
€ 6.655
€ 9.123
Gemeentelijke bijdrage
€ 540
€ 540
Bron
Jaarrekening 2024
Beleidsvoornemens
Ontwikkelingen
Zie beleidsvoornemens.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.