2.1 Bestuur, ondersteuning en algemene dekkingsmiddelen

2.1.4 Prestaties

Prestaties 2024

Voortgang

%

Geld

1.4

Bestuur

1.4.1

Bestuur

In 2024 wordt het project Goed Goan afgerond met de implementatie van het nieuwe vergadermodel inclusief meer ruimte voor inbreng van inwoners.

100%

We experimenteren met nieuwe vormen van inwonersbetrokkenheid.

100%

De (nieuwe externe) Rekenkamer voert een onderzoek uit conform het vastgestelde onderzoeksprogramma.

100%

We evalueren en leren van onze participatietrajecten waarbij het inwonersbetrokkenheid-beleid leidend is.

100%

We geven duiding aan de toekomst van het gebiedsgericht werken en de rol van de gebiedsverbinders na de pilot die eindigt in 2025.

50%

1.4.2

Strategische samenwerking

In 2024 borgen we de aansluiting op dit samenwerkingsverband en maken de stap van reagerend naar agenderend. We hebben daarbij in beeld wat de strategische thema's vanuit Dalfsen zijn die raakvlak hebben met de meerjarenagenda Regio Zwolle.

100%

Om buiten de regio de strategische samenwerking te intensiveren, zijn we eind 2022 toegetreden tot de P10. P10 is een netwerk van middelgrote plattelandsgemeenten in Nederland die elkaar vinden in complexe vraagstukken in het landelijk gebied. Door onze toetreding tot de P10 vergroten we onze invloed op landelijk en Europees beleid en zijn we onderdeel van een platform waarin we kennis en ervaringen uit te wisselen met gemeenten buiten onze directe omgeving, die zich voor dezelfde opgaven gesteld zien als wij. In 2025 gaan we verder met het scherp krijgen van de lobbydossiers en wat onze verwachtingen en inbreng voor de P10 zal zijn.

100%

Naast de P10 brengen we ook voor de VNG in kaart wat we kunnen inbrengen en wat onze lobbydossiers moeten zijn.

50%

1.5

Burgerzaken

1.5.1

Burgerzaken

Het programma VRS (Verbeteren Reisdocumenten Stelsel) van het ministerie van BZK volgen.

100%

Om de applicatie i-Burgerzaken beter te benutten worden trainingen en webinars van de leverancier gevolgd.

100%

Module adresonderzoek in het programma i-burgerzaken optimaliseren.

100%

Inrichten ledenportaal in onze verkiezingssoftware.

100%

1.6

Overhead

1.6.1

Samen voor elkaar

Implementatie in- en externe digitale dienstverlening met als doel dat de gemeente toegankelijker en klantgerichter wordt voor haar inwoners en ondernemers.

100%

Doorontwikkeling 'Dalfsen als aantrekkelijk werkgever'. Binden en boeien is belangrijk in de huidige krappe arbeidsmarkt. Eén van de thema's die hiermee verband houdt is dat werkgever Dalfsen de middenweg vindt en behoudt in wat zij kan bieden ten opzichte van de behoeftes van de nieuwe èn huidige generatie werknemers.

100%

Ontwikkeling dashboards met stuurinformatie:Op diverse aggregatieniveaus wordt de samenhang tussen resultaat, mens en geld gestructureerd in beeld gebracht.

100%

Aanpassing van de organisatiestructuur: Verantwoordelijkheden worden lager in de organisatie belegd en dat betekent aanpassing van het bestaande bevoegdheden- en mandateringsbesluit.

100%

Professionalisering van medewerkers en management: Voor de medewerkers worden trainingen rondom de thema's 'Eigenaarschap en Persoonlijk Leiderschap' georganiseerd.Voor het management wordt een Management Development traject opgezet.

100%

1.6.2

Communicatiebeleid

Medewerkers worden in 2024 door training en coaching ondersteund in het begrijpelijk schrijven.

25%

Het aanpassen van standaard documenten/brieven/formulieren/teksten naar B1.

25%

Het opfrissen van de huisstijl welke online en offline flexibel inzetbaar is en aansluit op de organisatie en landelijke toegankelijkheidseisen.

25%

1.6.3

Dienstverlening

We voeren de activiteiten uit het huidige beleidsplan Dienstverlening uit en maken een nieuwe visie op dienstverlening.

25%

Doorontwikkelen van onze digitale dienstverlening.

100%

Uitvoering geven aan het programma "Datagedreven werken".

100%

1.6.4

Financieel beleid

Structurele lasten dekken met structurele baten.

100%

1.4

Bestuur

1.4.1

Bestuur

Prestatie

We geven duiding aan de toekomst van het gebiedsgericht werken en de rol van de gebiedsverbinders na de pilot die eindigt in 2025.

Toelichting:

In 2024 is de pilot van de gebiedsverbinders geëvalueerd. Conclusies uit het rapport zijn – op hoofdlijnen - dat: de ambities, doelen en randvoorwaarden rondom inwonerbetrokkenheid onvoldoende duidelijk en concreet zijn. Hierdoor zijn de rol en het doel van de functie van de gebiedsverbinders ook onduidelijk. Zoals eerder met uw Raad gecommuniceerd, heeft dit eerst verdere uitwerking nodig voordat er een besluit genomen kan worden of, en zo ja in welke vorm, de pilot vervolg krijgt. Hier komt in tweede kwartaal van 2025 duidelijkheid over.

Maatregel:

n.v.t.

1.4.2

Strategische samenwerking

Prestatie

Naast de P10 brengen we ook voor de VNG in kaart wat we kunnen inbrengen en wat onze lobbydossiers moeten zijn.

Toelichting:

We hebben nog geen overzicht van lobbydossiers in kaart gebracht. We zijn vanzelfsprekend wel actief op bijv. de financiële dossiers met het komende ravijnjaar voor de boeg.

Maatregel:

n.v.t.

1.6

Overhead

1.6.2

Communicatiebeleid

Prestatie

Medewerkers worden in 2024 door training en coaching ondersteund in het begrijpelijk schrijven.

Toelichting:

Uitvoering geven aan dit plan bleek in 2024 nog onvoldoende mogelijk. Dit gezien verloop, verzuimen dossiers die hogere prioriteit/meer tijd hebben gekregen dan dit project.

Maatregel:

Het budget is overgeheveld naar 2025, zodat de training als onderdeel van een project opgenomen wordt. Dit zodat we als gemeente begrijpelijk communiceren en toegankelijk zijn.

Prestatie

Het aanpassen van standaard documenten/brieven/formulieren/teksten naar B1.

Toelichting:

Uitvoering geven aan dit plan bleek in 2024 nog onvoldoende mogelijk. Dit gezien verloop, verzuim en dossiers die hogere prioriteit/meer tijd hebben gekregen dan dit project.

Maatregel:

Het budget is overgeheveld naar 2025, zodat dit als onderdeel van een project opgenomen wordt. Dit zodat we als gemeente begrijpelijk communiceren en toegankelijk zijn.

Prestatie

Het opfrissen van de huisstijl welke online en offline flexibel inzetbaar is en aansluit op de organisatie en landelijke toegankelijkheidseisen.

Toelichting:

Omdat communicatiebeleid nog in ontwikkeling is, onder meer door de organisatieontwikkeling, recente technologische en maatschappelijke ontwikkelingen (bijvoorbeeld onze kijk op inzet van sociale media), personeelswisselingen en verhoogde ambities (bijvoorbeeld communiceren op Bl niveau), kon het budget voor 2024 nog onvoldoende voor huisstijl worden ingezet.

Maatregel:

Het budget is overgeheveld naar 2025 zodat hier een project voor opgestart kan worden.

1.6.3

Dienstverlening

Prestatie

We voeren de activiteiten uit het huidige beleidsplan Dienstverlening uit en maken een nieuwe visie op dienstverlening.

Toelichting:

Er wordt gewerkt aan een nieuwe visie/beleidsplan dienstverlening, dit kon in 2024 nog niet afgerond worden. Het huidige beleidsplan dienstverlening loopt tot die tijd door.

Maatregel:

n.v.t.

Prestaties voorgaande jaren

Voortgang

%

Geld

1.6

Overhead

1.6.1

Samen voor elkaar

Ontwikkeling 'Digitale Dienstverlening': Door het ontwikkelen en versterken van de interne en externe digitale dienstverlening zijn wij toegankelijker en klantgerichter naar inwoners, ondernemers, overige partners maar ook naar onze eigen medewerkers toe.

Voortgang jaarrekening

50%

Ontwikkeling 'Hybride Werken'. In 2022 is een plan opgesteld hoe Hybride werken binnen Dalfsen te implementeren. Hoewel hergebruik van faciliteiten/technische middelen de voorkeur heeft bij de invoering van dit nieuwe kantoorconcept, zullen wij in 2023 en verder extra financiële middelen nodig hebben.

Voortgang jaarrekening

50%

1.6.2

Communicatiebeleid

Het opfrissen van de huisstijl welke online en offline flexibel inzetbaar is en aansluit op de organisatie en landelijke toegankelijkheidseisen.

Voortgang jaarrekening

25%

Medewerkers worden in 2023/2024 door training en coaching  ondersteund in het begrijpelijk schrijven.

Voortgang jaarrekening

25%

Formats voor brieven en formulieren worden aangepast.

Voortgang jaarrekening

25%

1.6.3

Dienstverlening

Doorontwikkelen van onze digitale dienstverlening

Voortgang jaarrekening

50%

Uitvoering geven aan het programma "Datagedreven werken".

Voortgang jaarrekening

25%

1.6

Overhead

1.6.1

Samen voor elkaar

Prestatie

Ontwikkeling 'Digitale Dienstverlening': Door het ontwikkelen en versterken van de interne en externe digitale dienstverlening zijn wij toegankelijker en klantgerichter naar inwoners, ondernemers, overige partners maar ook naar onze eigen medewerkers toe.

Toelichting:

In 2024 hebben we verder gewerkt aan de informatiehuishouding om de doorontwikkeling van onze externe digitale dienstverlening mogelijk te maken. Daarnaast zetten we ons in voor digitale geletterdheid en inclusie, zodat ook onze eigen medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Ontwikkeling 'Hybride Werken'. In 2022 is een plan opgesteld hoe Hybride werken binnen Dalfsen te implementeren. Hoewel hergebruik van faciliteiten/technische middelen de voorkeur heeft bij de invoering van dit nieuwe kantoorconcept, zullen wij in 2023 en verder extra financiële middelen nodig hebben.

Toelichting:

De oplevering van het onderzoek naar hybride werken en ander gebruik van het gemeentehuis is vertraagd. De plannen voor de uitvoering van het nieuwe kantoor / werkplekconcept worden in 2025 concreet gemaakt.

Maatregel:

n.v.t.

1.6.2

Communicatiebeleid

Prestatie

Het opfrissen van de huisstijl welke online en offline flexibel inzetbaar is en aansluit op de organisatie en landelijke toegankelijkheidseisen.

Toelichting:

Door personeelswisselingen is dit project in 2023 vertraagd. In 2024 en verder wordt hier volop op ingezet.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Medewerkers worden in 2023/2024 door training en coaching  ondersteund in het begrijpelijk schrijven.

Toelichting:

Door personeelswisselingen is dit project in 2023 vertraagd. In 2024 en verder wordt hier volop op ingezet. Hierbij zal ook onderzocht worden wat de rol van Artificiële Intelligentie kan zijn.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Formats voor brieven en formulieren worden aangepast.

Toelichting:

Door personeelswisselingen is dit project in 2023 vertraagd. In 2024 en verder wordt hier volop op ingezet.

Maatregel:

n.v.t.

1.6.3

Dienstverlening

Prestatie

Doorontwikkelen van onze digitale dienstverlening

Toelichting:

In 2024 hebben we verder gewerkt aan de informatiehuishouding om de doorontwikkeling van onze digitale dienstverlening mogelijk te maken. De ingangsdatum van de Wmebv is uitgesteld naar 1 januari 2026, waardoor een deel van de verbetering van de digitale dienstverlening wordt verplaatst.

Maatregel:

n.v.t.

Prestatie

Uitvoering geven aan het programma "Datagedreven werken".

Toelichting:

Eind 2023 zijn we begonnen met een nieuwe opdracht en aanpak om een datagedreven organisatie te worden. In 2024 hebben we dit succesvol uitgevoerd. De uitvoering zal doorlopen in 2025.

Maatregel:

n.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 15:44:28 met de export van 05/15/2025 15:28:22