Paragrafen

3.1 Lokale heffingen

Deze paragraaf bevat een overzicht op hoofdlijnen van de verschillende heffingen. Wettelijk geldt het algemene uitgangspunt dat de begrote tarieven op maximaal kostendekkendheid niveau mag worden doorberekend. In het jaarverslag volgt hierover de verantwoording, waarbij inzicht gegeven wordt op gerealiseerde baten en lasten en welke kostendekkendheid hieruit voortvloeit.

De doelbelastingen afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn vanwege hun omvang het meest in het oog springend. Jaarlijks wordt aan de hand van de kosten een berekening gemaakt van de hoogte van de benodigde opbrengsten. Bij beide belastingen wordt gewerkt met een voorziening. Voor de diverse legessoorten mogen maximaal kostendekkende tarieven worden gevraagd.

In onderstaande opstelling is, op basis van werkelijke cijfers, het overzicht van de mate van kostendekkendheid van de volgende heffingen opgenomen:

Soort

Appa-

Kwijt

Storting

Andere

Kosten

Lasten

raats

Over

BCF/

schelding

voor-

Baten

inkom-

dekkend

Begroot

taakveld

kosten

head

BTW

ziening

Heffing

sten

heid %

%

Afval

2.413 

 151 

 128 

 507 

 43 

 -84 

 2.911 

 415 

100%

100%

Lijkbezorging

111 

 207 

 25 

 -   

 -   

 -9 

 268 

 3 

77%

61%

Leges*

619 

 1.470 

 251 

 71 

 -   

 -   

 1.808 

 97 

79%

83%

Marktgelden

22 

 10 

 9 

 5 

 -   

 -   

 22 

 -   

48%

72%

Riool

936 

 316 

 269 

 197 

 15 

 -144 

 1.666 

 33 

93%

100%

*titel 1 en 2

Afvalstoffenheffing
De kostendekkendheid voor de afvalstoffenheffing was begroot op 100%, waarbij rekening werd gehouden met een onttrekking van € 59.000 uit de voorziening afval. De realisatie in 2024 resulteerde echter in een storting van € 84.000 in de voorziening afval.
Vanwege moeizame onderhandelingen was in de begroting 2024 rekening gehouden met een lagere landelijke vergoeding voor de inzameling van PMD. De onderhandelingen leidden echter tot een eenmalige extra zwerfafvalvergoeding, waardoor de inkomsten in 2024 hoger uitvielen dan begroot.

Lijkbezorging
In 2024 waren de baten € 30.000 lager dan begroot. De uitgaven waren € 20.000 hoger, onder andere door hogere onderhoudskosten. De toerekening van de overheadkosten is, conform de voorschriften, gelijkgesteld aan de andere heffingen, wat een negatief effect had op de kostendekkendheid.

Legesverordening
Voor de leges in het algemeen geldt dat voor 2024 een trendmatige verhoging van 2,4% is doorgevoerd. De verordening en tarieventabel worden verder geactualiseerd op basis van recente wetswijzigingen en bedrijfsvoering.

Binnen de titels van de legesverordening wordt gestreefd naar een kostendekkendheid van 100%. De baten waren in 2024 onder titel 1 van de legesverordening € 573.000 lager dan begroot. Daarentegen waren de lasten € 287.000 lager dan begroot.

Dat de inkomsten lager uitvielen in 2024 is grotendeels te verklaren door de nieuwe omgevingswet, die per 1 januari 2024 in werking is getreden. Voor een nadere verklaring verwijzen wij naar hoofdstuk 9.4.
Binnen titel 2 van de legesverordening waren de baten € 42.000 hoger en de lasten € 28.000 lager dan begroot.

Marktgelden
De marktgelden loopt in 2024 gelijk aan de betreffende begroting.

Rioolheffing
De kostendekkendheid voor de rioolheffing was begroot op 100%, waarbij rekening werd gehouden met een onttrekking van € 82.000 uit de voorziening riool.
De baten waren in 2024 uiteindelijk € 46.000 hoger dan begroot. De kosten waren daarentegen € 63.000 lager dan begroot. De kostendekkendheid voor de rioolheffing kwam in 2024 uit op 93%, waarbij de storting in de voorziening riool een bedrag van € 143.000 betrof, waarvan € 96.000 is gestort in de voorziening exploitatie riool.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 15:44:28 met de export van 05/15/2025 15:28:22