Ten opzichte van het begrote resultaat laat de jaarrekening een voordeel zien van € 1,2 miljoen. Dit verschil wordt onder de volgende tabel op hoofdlijnen toegelicht. Een meer gedetailleerde toelichting is te vinden onder de verschillenanalyse in hoofdstuk 5.2.
Het verschil tussen baten en lasten in 2024 is in totaal € 5,2 miljoen. Dit wordt grotendeels (€ 3,9 miljoen) veroorzaakt door een voordeel op het onderdeel vluchtelingen. Daarnaast wordt voorgesteld om €1,3 miljoen over te hevelen naar 2025. Zie voor een specificatie van deze overhevelingen hoofdstuk 1.4.4.
Bij het raadsvoorstel over de resultaatbestemming 2024 wordt voorgesteld het voordelig saldo te bestemmen door:
€ 3,9 miljoen toe te voegen aan de reserve vluchtelingen;
€ 1,3 miljoen over te hevelen;
€ 0,1 miljoen te bestemmen voor kosten i.v.m. de beëindigingsregeling veehouderijbedrijven.
Per saldo wordt voorgesteld om € 5,3 beschikbaar te stellen voor uitvoering in 2025 tegenover een resultaat van € 5,2 miljoen. Dit betekent dat er € 0,1 miljoen onttrokken wordt aan de algemene reserve vrij besteedbaar.
Het volgende overzicht geeft het resultaat per programma weer:
Bedragen x € 1.000 | ||||
Begroting 2024 | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil Begroting | |
Begrotingsboek | Na wijzigingen | (Na wijz.) - Realisatie | ||
Saldo | Saldo | Saldo | Saldo | |
Bestuur,ondersteuning & alg. dekkingsm. | 44.231 | 47.569 | 46.745 | -824 |
Openbare orde en veiligheid | -3.005 | -3.103 | -3.054 | 50 |
Beheer openbare ruimte | -6.054 | -6.366 | -6.151 | 216 |
Economische zaken | -341 | -410 | 109 | 519 |
Onderwijs en vrije tijd | -6.207 | -7.322 | -6.335 | 987 |
Inkomensondersteuning | -2.271 | -1.906 | -1.337 | 569 |
Sociaal domein | -25.289 | -23.995 | -23.023 | 972 |
Duurzaamheid en milieu | -854 | -1.432 | -993 | 439 |
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | -1.566 | -2.698 | -1.728 | 969 |
Saldo van baten en lasten | -1.356 | 336 | 4.232 | 3.896 |
Stortingen in reserves | -1.199 | -7.322 | -9.681 | -2.359 |
Onttrekkingen aan reserves | 2.806 | 10.977 | 10.631 | -346 |
Resultaat | 251 | 3.991 | 5.183 | 1.191 |
Ten opzichte van de bestuursrapportage rapporteren we een voordeel van afgerond € 1,2 miljoen.
Dit resultaat is opgebouwd uit verschillende voor- en nadelen. Op hoofdlijnen kunnen we het verschil tussen het begrote saldo bij de bestuursrapportage en het uiteindelijke saldo bij het opmaken van de jaarrekening verklaren door de volgende posten (bedragen in miljoenen):
- € 0,7 Voordeel Algemene uitkering, december circulaire inclusief div. geringe correcties;
- € 0,7 Nadeel Algemene uitkering, niet gecompenseerde loon/prijscompensatie sociaal domein;
- € 1,3 Voordeel Budgetoverheveling van 2024 naar 2025 als gevolg van doorlopende activiteiten;
- € 0,6 Nadeel Voorziening wethouders;
- € 0,5 Voordeel Kapitaallasten;
- € 0,3 Nadeel Bedrijfsvoering;
- € 0,5 Nadeel Bouwleges;
- € 0,5 Nadeel Opvang Vluchtelingen nadelig ten opzicht van berap;
- € 1,2 Voordeel Sociaal domein, diverse incidentele posten;
- € 0,1 Voordeel Overig
- € 1,2 Voordeel Totaal
Een gedetailleerde toelichting per programma op de financiële afwijkingen is te vinden in hoofdstuk 5.2.
Financiële positie
De ontwikkeling van de reserves, schuldenlast en het jaarrekeningresultaat is terug te zien in de financiële kengetallen. In onderstaande tabel zijn deze weergegeven, waarbij we aansluiten bij de signaleringswaarden van de VNG. Voor elk kengetal worden drie categorieën onderscheiden: ‘Minst risicovol’ (in groen), ‘Neutraal’ (in geel) en ‘Meest risicovol’ (in oranje).
Financiële kengetallen | Rekening 2023 | Begroting 2024 | Rekening 2024 | |
---|---|---|---|---|
Netto schuld quote | 10% | 27% | 15% | |
Netto schuld quote gecorrigeerd | 5% | 21% | 11% | |
Solvabiliteitsratio | 60% | 56% | 47% | |
Structurele exploitatieruimte | 5,85% | 1,84% | 0,99% | |
Grondexploitatie | 6% | 8% | 16% | |
Belastingcapaciteit | 90% | 92% | 92% |
De kengetallen laten zien dat de gemeente Dalfsen in 2024 een goede financiële positie heeft. De schuldquote is de verhouding tussen schuldenlast en eigen middelen. De netto schuldquote pakt in 2024 gunstiger uit doordat de baten hoger waren dan begroot. Echter is het solvabiliteitsratio gedaald naar 47%. De daling is het gevolg van de investeringen in aankoop gronden en grond-, weg- en waterbouwkundige werken. De gemeente heeft deze investeringen grotendeels moeten financieren, waardoor de solvabiliteitsratio af is genomen.
Het kengetal grondexploitatie is door de toename van bouwgrond in de exploitatie gestegen met 10% ten opzichte van 2023. Deze stijging geeft aan dat het risico met betrekking tot de bouwgronden in exploitatie is toegenomen.