Home

2024 in vogelvlucht

Binnen het kader van de financiële verordening is er de mogelijkheid incidentele middelen over te hevelen naar het volgend boekjaar als de activiteiten nog niet (volledig) zijn afgerond. Bij het opstellen van de jaarrekening 2024 bleek in een aantal gevallen een incidenteel beschikbaar budget niet of niet volledig besteed en dat de werkzaamheden nog niet zijn afgerond.
Van een aantal projecten is al bij aanvang bekend dat de uitvoering zich over meerdere jaren zal uitstrekken wat met zich meebrengt dat betreffende budgetten overgeheveld worden. In de toekomst wordt bij deze projecten voorgesteld het beschikbaar te stellen budget over meerdere jaren te verspreiden om zoveel mogelijk te voorkomen dat overheveling plaatst moet vinden.
In de tabellen hieronder zijn de overhevelingen gescheiden opgenomen in projecten waarvan de uitvoering zich over meerdere jaren uitstrekt en projecten waarvan bij aanvang ingeschat is dat deze binnen één jaar uitgevoerd kunnen worden.
Het college is bevoegd deze budgetten, die voldoen aan voorwaarden in de financiële verordening, over te hevelen naar volgende jaren.

Projecten waarvan de uitvoering normaliter binnen 1 jaar is afgerond.

Omschrijving

Budget 2024

Overhevelen Lasten

Overhevelen Baten

Saldo

T.l.v. Reserve

Overhevelen totaal

A01

Digitalisering brievenprintstraat

25.000

25.000

25.000

25.000

A02

Archief collectie Overijssel

60.000

60.000

60.000

60.000

A05

Volkshuisvestingsprogramma

60.000

32.000

32.000

32.000

A07

Advieskosten ext. juridische kennis

116.500

88.000

88.000

88.000

A10

Taskforce energiearmoede

148.000

38.000

38.000

-38.000

0

A14

Actualisatie welstandsnota

40.000

40.000

40.000

-40.000

0

A15

Project optimalisatie P&C cyclus

136.375

108.000

108.000

-108.000

0

A16

Stichting Natuurlijk Heidepark

70.500

71.000

71.000

71.000

A18

Volwasseneneducatie

38.000

32.000

32.000

-32.000

0

A19

Project begrijpelijke communicatie

94.000

94.000

94.000

-50.000

44.000

A20

Inwonerbetrokkenheid

35.000

33.000

33.000

-33.000

0

A21

Huisstijl

35.000

35.000

35.000

35.000

A22

Backxlaan

80.000

46.000

46.000

46.000

A23

Cofinanciering Regio Deal

51.250

32.000

32.000

-32.000

0

A24

Dorpsvisies

25.000

25.000

25.000

25.000

A25

Omgevingsvisie

40.000

40.000

40.000

40.000

A26

Programma Landelijke Gebied

135.000

135.000

135.000

-81.000

54.000

A27

Aardgasvrije werf Nieuwleusen **

110.000

75.000

75.000

-75.000

0

1.299.625

1.009.000

0

1.009.000

-489.000

520.000

Projecten waarvan de uitvoering zich uitstrekt over meerdere jaren.

Omschrijving

Budget 2024

Overhevelen Lasten

Overhevelen Baten

Saldo

T.l.v. Reserve

Overhevelen totaal

A03

Ontwikkeling haven en kades

30.000

30.000

30.000

-30.000

0

A04

Toekomst recreatieterreinen

30.000

17.000

17.000

17.000

A06

Advieskosten IHP

168.890

102.000

102.000

-22.000

80.000

A08

Arbeidsmarkt Regio Zwolle

48.000

48.000

48.000

48.000

A09

Subsidieregeling Noaberfonds

500.000

500.000

500.000

500.000

A11

Brede toegang SD

107.791

108.000

108.000

-108.000

0

A12

Verbeteren processen/infovoorz. SD

190.455

146.000

146.000

-71.000

75.000

A13

Regeling aanpak energiearmoede

321.320

180.000

-180.000

0

0

A17

Verkenning toekomstbestendigheid bedrijventerrein De Rondweg

50.000

45.000

45.000

45.000

A28

Regeling Lokale Isolatie Aanpak

295.000

295.000

-295.000

0

0

1.741.456

1.471.000

-475.000

996.000

-231.000

765.000

Totaal over te hevelen budgetten

Omschrijving

Budget 2024

Overhevelen Lasten

Overhevelen Baten

Saldo

T.l.v. Reserve

Overhevelen totaal

3.041.081

2.480.000

-475.000

2.005.000

-720.000

1.285.000

** Dit zijn onderwerpen die worden gefinancierd vanuit een specifieke uitkering, niet besteding leidt tot terugbetaling aan het Rijk.
Bedragen waar dekking uit de reserve tegenover staat worden voor de tweede maal overgeheveld.

A01 Digitalisering brievenprintstraat
In 2024 is onderzoek gedaan naar het uitbesteden en digitaliseren van brievenprintstraat. In deze onderzoeksfase zijn geen kosten gemaakt. Tijdens de implementatiefase in het eerste en tweede kwartaal van 2025 zullen we het budget nodig hebben. Het budget is een belangrijke voorwaarde om de rol van informatiebeheer te verschuiven van uitvoerend naar controlerend.

A02 Archief collectie Overijssel
Gemeente Dalfsen is aan het verkennen welke voordelen het biedt om de dienstverleningsovereen-komst om te zetten naar toetreding tot de Gemeenschappelijke Regeling van Collectie Overijssel, onder andere vanwege de nieuwe Archiefwet 2025. De verkenning zal overlopen naar 2025.

A03 Ontwikkeling haven en kades
Wegens de keuze voor een gefaseerde aanpak voor de havenontwikkeling betreft het budget voor
de adviesbehoefte in meerdere jaren. Er is reeds een eerste advies uitgebracht in 2024 welke
nog ten laste van bestaande adviesbudget kon vallen. Het overgehevelde budget wordt ingezet
ten behoeve van de verdere ontwikkeling haven en kades.

A04 Toekomst recreatieterreinen
Dit budget voor de verkenning van permanente bewoning in recreatieterreinen is onderdeel van budget advisering Recreatie & toerisme. De verkenning loopt sinds najaar 2024 en kan in principe nog doorlopen tot begin 2026 afhankelijk van de ontwikkelingen. Het over te hevelen bedrag dient voor de voortgang van deze verkenning. De financiële verantwoording volgt na afronding van dit traject.

A05 Volkshuisvestingsprogramma
Proces Volkshuisvestingprogramma (VHP) loopt door in 2025 wegens een aantal redenen: extra
inwonersavonden geweest in de kernen, verwerken input Participatieraad Dalfsen, voorsorteren op
wetswijzigingen, aanpassingen door griffie van de raadsplanning en maken college
uitvoeringsprogramma.

A06 Advieskosten Integraal Huisvestingsplan (IHP)
In het raadsbesluit van 9 november 2021 is naast de vaststelling van het Integraal Huisvestingsplan
2022-2038 besloten om voor projectleiding en advieskosten van 2022 t/m 2025 een totaalbedrag
van €230.000 beschikbaar te stellen, ten laste van de algemene reserve vrij besteedbaar. De
verdeling was voor 2022: €70.000, voor 2023 : €80.000 en voor 2024: €80.000. Van dit bedrag is nu
nog afgerond €102.000 beschikbaar, €80.000 van 2024 en €22.000 van 2023.

A07 Advieskosten ext. juridische kennis
Het betreft hier incidenteel verkregen budget voor externe advieskosten voor juridische ondersteuning bij een aantal complexere zaken. Dit betreft o.a. de ruimtelijke inpasbaarheid van bepaalde bedrijven op de bedrijventerreinen in onze gemeente. Ook de momenteel actuele stikstofproblematiek speelt bij deze casussen een rol. Aangezien het onderzoek ook in 2025 nog doorloopt vragen we het restant van dit incidenteel verkregen budget door te schuiven naar 2025.

A08 Arbeidsmarkt Regio Zwolle
In 2024 vond de eindafrekening plaats van een ESF subsidie in de arbeidsmarktregio Zwolle.
Deze subsidie was verleend om activiteiten in te zetten voor een inclusieve arbeidsmarkt.
Het positief resultaat van de subsidietoekenning is verdeeld over de gemeenten in de
arbeidsmarktregio. Dalfsen ontving daaruit €47.695. In 2024 is dit bedrag nog niet uitgegeven.
Doel is om dit bedrag daarom in 2025 en eventueel 2026 in te zetten op een wijze die past bij het
doel van de subsidie, d.w.z. voor:
- verdieping van de methodische begeleiding van inwoners met een afstand tot de
arbeidsmarkt,
- extra re-integratieactiviteiten en
- inzet voor plaatsing in arbeid van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt.

A09 Subsidieregeling Noaberfonds
De raad heeft bij de perspectiefnota 2023 eenmalig € 500.000 beschikbaar gesteld voor initiatieven uit de samenleving. Hiervoor is in 2024 een subsidieregeling opgesteld, die in 2025 in werking treedt. De middelen zijn daarom in 2024 nog niet besteed en worden daarom meegenomen naar 2025 en 2026.

A10 Taskforce energiearmoede
Energiearmoede is voor veel inwoners reden voor ontstaan van schulden respectievelijk financiële bestaansonzekerheid. We stellen voor het budget over te hevelen naar 2025 om te investeren in het voorkomen van energiearmoede en het oplossen van schuldenproblematiek ontstaan door energiearmoede. We doen dit onder andere door extra inzet van interne schuldhulpverlening.

A11 Brede toegang Sociaal Domein
De doorontwikkeling van de brede toegang is een meerjarig project waarvoor de middelen niet meerjarig zijn toegekend. De kosten van het project zijn in 2024 volledig gedekt vanuit beschikbare regionale middelen. Om in 2025 te kunnen werken aan een doorontwikkeling van de brede toegang wordt verzocht de beschikbare middelen over te hevelen.

A12 Verbeteren processen/infovoorz. Sociaal Domein
In 2023 is gestart met het project rondom het verbeteren van processen in het sociaal domein. Voor dit project zijn tot en met 2027 middelen beschikbaar gesteld. In 2024 zijn op basis van eerder gemaakte inhoudelijke keuzes de eerste stappen gezet. In 2025 wordt het project verder uitgewerkt en geïmplementeerd. Daarnaast wordt in 2025 gewerkt aan een duurzame inrichting van de informatievoorziening binnen Samenleving. Hiervoor is inmiddels een projectleider aangesteld.

A13 Regeling aanpak energiearmoede
Regeling betreft Rijksgeld met looptijd tot en met 31 december 2026. Het betrekt een Specifieke Uitkering (SPUK) van het Rijk, die langjarig loopt, dus jaarlijks wordt overgeheveld zolang er budget is. Na de looptijd van de SPUK regeling gaat (eventueel) overgebleven budget terug naar het Rijk.

A14 Actualisatie welstandsnota
De actualisatie van de welstandsnota is via evo-aanbesteding gegund. Hiervoor is een projectplan opgesteld waarvan de planning doorloopt in 2025. De facturatie hiervan vindt in 2025 plaats.

A15 Project optimalisatie P&C cyclus
De afgelopen periode hebben we verschillende stappen gezet in het kader van de Optimalisatie P&C cyclus. Zo hebben de nieuwe programma-indeling en de doelenbomen een plek gekregen in de Begroting 2025-2028. Ook in 2025 wordt hier verdere invulling aangegeven. Vandaar dat het restant van het budget in 2025 beschikbaar dient te zijn.

A16 Stichting Natuurlijk Heidepark
Betreft afwikkeling krediet Stichting Natuurlijk Heidepark conform raadsbesluit van 21 mei 2024.
Uitbetaling aan Stichting Natuurlijk Heidepark op basis van gemaakte afspraken vindt plaats na
notariële overdracht. De betreffende notariële overdracht is voorzien eind januari/begin februari
2025.

A17 Verkenning toekomstbestendigheid bedrijventerrein De Rondweg
De eerste helft van 2024 is prioriteit gegeven aan de zoekgebieden voor nieuwe bedrijventerreinen en het vestigen van Wet Voorkeursrecht voor het zoekgebied De Dedemsweg. Om te komen tot een verkenning toekomstig bedrijventerrein De Rondweg is na de zomer 2024 een projectvoorstel opgesteld. Daarna volgde het inkoopproces, waarna in december 2024 de gunning heeft plaats-gevonden. De doorlooptijd van dit onderzoek duurt 3 kwartalen waarna een rapportage eind 2025 wordt opgeleverd.

A18 Volwasseneneducatie
In 2023 zijn vanuit het Rijk incidentele middelen beschikbaar gesteld voor het geven van extra taalklassen voor Oekraïners. Deze taalklassen zijn in 2024 opgestart en zijn voor een groot deel gefinancierd uit de beschikbare WEB-middelen. Om de tijdelijke extra taalklassen te kunnen continueren in 2025 verzoeken wij de resterende middelen over te hevelen naar 2025.

A19 Project begrijpelijke communicatie
We voelen de urgentie en zien de noodzaak om anders en beter te communiceren; om succesvoller te sturen op gewenste kennis, houding en gedrag van inwoners zodat zij optimaal profiteren van onze diensten en wij als gemeente onze taken goed kunnen uitvoeren. Uitvoering geven aan dit plan bleek in 2024 nog onvoldoende mogelijk. Dit gezien verloop, verzuim en dossiers die hogere prioriteit/meer tijd hebben gekregen dan dit project. Met die reden wordt gevraagd deze middelen voor 2025 opnieuw te reserveren.

A20 Inwonerbetrokkenheid
In 2024 is de pilot gebiedsverbinders geëvalueerd. Hieruit kwam onder andere naar voren dat de ambities, doelen en randvoorwaarden rondom inwonerbetrokkenheid onvoldoende duidelijk en concreet zijn. Dit heeft dus eerst verdere uitwerking nodig. Oók voordat er een besluit genomen kan worden of, en zo ja in welke vorm, de pilot vervolg krijgt. Daarom wordt er gewerkt aan een herijking van het beleid inwonerbetrokkenheid met concrete doelen, kaders en werkwijzen én bijbehorend uitvoeringsprogramma met implementatieacties die de gemeente gaat uitvoeren om inwonerbetrokkenheid juridisch en organisatorisch goed ingebed te krijgen in de organisatie. Het over te hevelen budget zal met name voor het uitvoeringsprogramma worden benut.

A21 Huisstijl
Een goede huisstijl draagt bij aan begrijpelijke communicatie (A19). In verband met personele wisselingen, langdurig verzuim binnen team communicatie en andere prioriteiten vanuit het bestuur is er in 2024 onvoldoende werk verzet voor project begrijpelijke communicatie. In 2025 wordt dit tot uitvoer gebracht, aanpassingen in de huisstijl horen hier bij.

A22 Backxlaan
Er wordt op dit moment een projectleider ingehuurd om de visie verder uit te werken. De opdracht is nog niet afgerond, dus nog niet het hele budget is benut/uitgegeven.

A23 Cofinanciering Regio Deal
Nog niet alle eindafrekeningen vanuit de Regio zijn binnen. De uitvoeringstermijn is uitgesteld, waardoor de eindafrekening ook langer op zich laat wachten.

A24 Dorpsvisies
De werkzaamheden voor een dorpsvisie in Oudleusen zijn al wel opgestart, maar worden uitgevoerd in 2025. De facturen volgen dus ook dit jaar.

A25 Omgevingsvisie
De actualisatie van de Omgevingsvisie volgt na het opstellen van het programma landelijk gebied, omdat deze er deels in verwerkt moet worden. Het programma landelijk gebied wordt eind 2025 vastgesteld. Dit betekent dat de Omgevingsvisie 2.0 eind 2025 opgestart kan worden. Het inkooptraject begeleidingsbureau kan wel opgestart worden.

A26 Programma Landelijke Gebied
De werkzaamheden zijn al wel opgestart, maar worden uitgevoerd in 2025. Door problemen in het inkooptraject, is er vertraging opgelopen. De opdracht is inmiddels gegund.

A27 Aardgasvrije werf Nieuwleusen
In 2023 is een specifieke rijksuitkering ontvangen voor het uitvoeren van de gemeentelijke duurzaamheidstaken. Besloten is deze uitkering in te zetten voor het verduurzamen van de gemeentelijke werven. In 2024 zijn hiervoor plannen uitgewerkt en opgestart. Bij de werf in Dalfsen zijn een aantal maatregelen uitgevoerd. Bij de werf in Nieuwleusen is vertraging ontstaan door nadere afstemmingen met de netbeheerder. De uitvoering is gepland in 2025.

A28 Regeling Lokale Isolatie Aanpak
Het betreft hier een Specifieke Uitkering (SPUK) van het Rijk die meerjarig loopt. Jaarlijks wordt er overgeheveld zolang er budget is. Na de looptijd gaat eventueel niet besteed budget terug naar het Rijk.

Deze pagina is gebouwd op 05/15/2025 15:44:28 met de export van 05/15/2025 15:28:22